Pitkä historia antaa positiivisen paineen kehittyä

Miten historiakasta perheyritystä kehitetään, Kiillon liiketoiminnan kehitysjohtaja Ville Solja? 

“Ajattelen, että Kiilto on vasta oman matkansa alussa. Kun katsoo kuvia vuoden 1919 Tampereelta, jonne Kiilto perustettiin, näkee sisällissodan loppunäytöksen. Se oli ympäristö, johon firma syntyi. 

Historia antaa posiitivisen, ei negatiivisen, paineen liiketoiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Kun rakennamme Kiiltoa, emme hae pikavoittoja. Esimerkkinä siitä on Kiillon visio, joka ulottuu vuoteen 2080 saakka. Lähdimme vuosia sitten tarkastelemaan omaa tekemistämme McKinseyn kolmen horisontin ajattelun avulla. Iso osa energiastamme menee Kiillon nykyliiketoiminnasta huolta pitämiseen ja sen tulevaisuuteen investoimiseen. 

Äärimmäisen tärkeää on huolehtia myös siitä, mitä on kulman takana: millaisia uusia, nykyisestä ydinliiketoiminnasta irrallaan olevia liiketoimintamahdollisuuksia voisimme luoda. 

Uskon, että systemaattisella ennakoinnilla pysymme juoksussa mukana, muuten kuolemme pois. 

Tämän päivän geopoliittisessa maailmassa on vaikea löytää pitkälle ulottuvia signaaleja. Silti on tärkeä viestiä organisaation sisälle ja myös ulos, että ajattelemme kehittämistä pitkäjänteisesti. Aika näyttää, kuinka hyvin olemme siinä onnistuneet.

Kiiltolaiset ovat vahvasti itseohjautuvia ammattilaisia, joilla on sekä vastuuta omasta työstään että mahdollisuuksia kokeilla ja oppia uutta. Meillä saa tehdä myös virheitä. Uudistumisen ja kehittämisen kulttuurin eteen pitää tehdä jatkuvasti töitä. Teemme isompia panostuksia uusiutumisen eteen, jotka vauhdittavat ja tuovat potkua arjen tekemiseen. Tämän lisäksi merkittävässä roolissa on päivittäinen johtaminen. Se tarkoittaa valtavaa määrää pieniä asioita ja tekoja, joihin kiinnitämme huomiota joka päivä.

Jaa näkemys

Uutiskirje

Jos olet valmis skaalaamaan liiketoimintaasi yli rajojen, Kasvuryhmä tarjoaa oivalluksia, yhteisöä ja tukea, joita tarvitset menestyäksesi.