Miklu Silvanto: Innvaatiokyvykkyys vaatii nopeutta, tiedettä, taidetta ja kaupallisuutta

ŌURAn muotoilujohtaja kannustaa suomalaisia yrityksiä nopeuttamaan aikajännettään liiketoiminnan kehittämisessä. 

Kannustan oppimiskeskeiseen, strukturoituun epäonnistumiseen. Suomessa aikajänne liiketoiminnan kehittämiseen on usein pitkä. Omia tiimejäni olen strukturoitunut ja perannut toiseen suuntaan ja tämä malli on peruja Applella työskentelystä. Ensin lyhennetään kuukausirytmi viikkorytmiin, viikkorytmi päivärytmiin ja päivärytmi tuntirytmiin. Yhtäkkiä kaikki toimii huomattavasti nopeammin. Oma ajatukseni on innovaatio per aikayksikkö – se on metriikka, jota yrityksessä pitää seurata. Uudistumisen kulttuurin luomisessa tärkeää on kekseliäs turpaanottamisen taito. Lyödyn, pienen kansan tahtotila voi olla Suomen voimavara. 

Yrityksen kasvaessa organisaatioon syntyy usein lisää kerroksia, jotka sanovat uusille ideoille ei. Suomessa olemme myös hyviä ihailemaan ongelmia. Ongelmien ihailun poistamiseksi tarvitaan tietty työkalupakki, jossa uusien ideoiden vastustajat riisutaan aseista. Kun se on tapahtunut, mennään eteenpäin. Saadaan aikaiseksi hyvää. 

Ajattelen, että uudistumisessa kyse on nimenomaan nopeudesta. 

Nopeus, epäonnistuminen ja lopulta onnistuminen eivät synny ilman monipuolista osaamista ja ajattelua. Kolme asiaa ja osaamista, jotka yrityksestä pitäisi löytyä, ovat mielestäni tiede, taide ja kaupallisuus – mielellään niin, että ne henkilöityvät kolmeen eri ihmiseen esimerkiksi johtoryhmässä tai hallituksessa. Taide auttaa ymmärtämään ihmisyyttä, kulttuuria ja ihmisten vaistonvaraista käyttäytymisjärjestelmää syvällisemmin kuin kaupallinen ja tieteellinen viitekehys. Se ja tuo tieteen ja kaupallisuuden rinnalla arvokasta näkemystä yksilön ja ympäristön toiminnasta. 

Jaa näkemys

Uutiskirje

Jos olet valmis skaalaamaan liiketoimintaasi yli rajojen, Kasvuryhmä tarjoaa oivalluksia, yhteisöä ja tukea, joita tarvitset menestyäksesi.