15 oivallusta uudistamisesta ja innovaatioista
Uusi vuosi ja uudet kyvyt. Kasvuyrityksessä katse pitää pitää nykybisneksen lisäksi aina myös tulevaisuudessa. Kasvuryhmäläiset pohtivat jo tänään sitä, mistä huomisen liiketoiminnan ja kasvun kivijalka muotoutuu ja miten varmistetaan se, että sen rakentamiseen löytyy paras osaaminen ja oikeat työkalut. Kokosimme kasvuryhmäläisten oppeja radikaalista uudistamisesta ja innovaatioista. Tulevaisuuden kivijalkojen rakentamiseen tarvitaan visionäärisyyttä, prosessit ja yhteistyötä.
Uusi vuosi ja uudet kyvyt. Kasvuyrityksessä katse pitää pitää nykybisneksen lisäksi aina myös tulevaisuudessa. Kasvuryhmäläiset pohtivat jo tänään sitä, mistä huomisen liiketoiminnan ja kasvun kivijalka muotoutuu ja miten varmistetaan se, että sen rakentamiseen löytyy paras osaaminen ja oikeat työkalut. Kokosimme kasvuryhmäläisten oppeja radikaalista uudistamisesta ja innovaatioista. Tulevaisuuden kivijalkojen rakentamiseen tarvitaan visionäärisyyttä, prosessit ja yhteistyötä.
Miten siirtyä reagoinnista ennakointiin ja löytää suunta kestävälle kasvulle ja uudistumiselle?
Pidä jatkuvasti toinen silmä horisontissa.
Samalla, kun ratkotte päivän polttavia haasteita, pitäkää jatkuvasti toinen silmä horisontissa ja tulevaisuuden kasvumahdollisuuksissa. Mikä olisi teillä toimiva tapa tuoda pitkä kiikari ja skenaarioajattelu mukaan strategiatyöhön?
VTT:n Antti-Jussi Tahvanainen kiteyttää Radikaalin uudistamisen ja innovaatioiden Kasvupäivän pienryhmäkeskustelusta kokemuksia skenaariotyön tuomisesta yritysten arkeen:
Rakenna visiota yhteisen ymmärryksen pohjalta.
Uniikin tulevaisuuskestävän kilpailuedun rakentaminen vaatii visionäärisyyttä. Kun haluat ymmärtää yhteistä tulevaisuutta, hyödynnä oman alan tutkimuksia ja kehityksen megatrendejä. Ota aikaa keskusteluihin asiakkaiden, asiakkaiden asiakkaiden, partnereiden, tutkimussektorikumppanien ja kilpailijoiden kanssa. Yksin et onnistu.
Kun tavoitteena on rakentaa kuvaa tulevaisuuden suunnasta, yhteisistä tarpeista ja osaamisesta, älä sorru myymään.
VTT:n Laura Juvonen kiteyttää Kasvuryhmän uudistuminen ja innovaatiot Kasvupäivän pienryhmäkeskustelun oivalluksia aiheesta:
Mistä löytää sopivia kumppaneita uudistumiselle?
Tunnista oman alasi tärkeät hankkeet ja ekosysteemit - tulevaisuus on ekosysteemeissä
Mene mukaan klustereihin ja yhteistyötoimintaan. Tätä kautta löytyvät avaimet uudistumiseen ja innovaatioihin.
Etsi kumppaneita erilaisten hankkeiden toimijoista.
Skannaa EU-hankkeiden ja Business Finlandin veturihankkeiden toimijat ja kumppanit. Löytyykö sieltä omalle toimialalle relevantteja yhteistyökumppaneita tai tahoja, jotka ymmärtävät omaa toimialaasi? Kysy, miten he näkevät tulevaisuuteen ja keiden kanssa he tekevät yhteistyötä.
“Yhteistyötä kannattaa hyödyntää. Tällöin 1+1< 2. Meillä on paljon erilaisia EU-rahoituslähteitä ja kotimaisia yhteistyömalleja. Rakennetaan alustoja, joilta millä tahansa yrityksellä on mahdollisuus ponnistaa.” - Erja Turunen, VTT
Millaisia investointeja uudistuminen ja innovaatiot vaativat?
Mitoita kehitysinvestoinnit markkinatilanteen mukaan.
Huonoinakaan aikoina kehittämistä ei kannata lopettaa kokonaan. Keskity tällöin strategisesti tärkeisiin hankkeisiin.
Isot innovaatiot vaativat isoja panostuksia.
Uudistuksia on isoja ja pieniä. Isot, strategiset ja pitkäjänteiset kehitysprojektit ja tutkimusyritysyhteistyö vaativat aikaa ja isoja investointeja yli R&D -budjetin. Ydinkyvykkyyttä ja tulevaisuuden ydinbisnestä rakennetaan koko organisaation tasolla.
“Sijoitamme veturiohjelmaan 50 meur vuosien 2021-2025-välissä. Se on meille iso panostus, mutta haluamme olla matkassa mukana, ja se auttaa myös vaunuhankkeita ja yliopistoja. Innovaatiokehityksessä on paljon muutakin mukana. Jos haluat isoja muutoksia, pitää panostaa. Oikotietä onneen ei ole.” - Jani Vilenius, Sandvik
Kuinka maksimoida innovaatiokehityksessä ja uudistumisessa onnistumisen todennäköisyys?
Eriytä tutkimuskehitys ja tuotekehitys omiksi yksiköikseen tai vastuuta niihin eri resurssit.
Tuotekehityksessä aika on rahaa, mutta tutkimuskehityksessä luodaan roadmappia tulevaisuuden tuotekehitykseen. Siellä on paremmin tilaa kokeiluihin ja testaamiseen.
“Meillä tuotekehitys oli pitkään rakennettu niin, että samoissa projekteissa tehtiin aluksi tutkimusta ja sitten rakennettiin tuotetta. Haasteena oli, että aina tuli lisätutkittavaa, ja joskus näissä kesti kauan. Kun eriytimme nämä niin, että oli uusien tuotteiden projektit ja innovaatiot (platform-projektoit), ja siellä oli enemmän tilaa kokeilla, tämä auttoi meitä valtavasti. Saimme innovaatiot, ajankäytön ja resurssien käytön haltuun.” -Teresa Kemppi-Välimäki, Kemppi Group
Omistaja on kehityksen luottopakki.
Omistajan tahtotila on tarpeen, koska kehitykseen menee myös aikaa ja rahaa. Ilman omistajan tahtotilaa ja tukea kasvukapteenien on vaikea puolustaa joskus hidasta ja kallista uuden kehittämistä.
“Koko törkee lupaus ajattelu lähtee siitä, että katsotaan kauas ja korkeelle ja uskalletaan uudistua. Meillä Kemppi Groupissa pioneerisuus on aina ollut dna:ssa. Ollaan ylpeitä tästä. Välillä tehdään mahdottomiakin kokeiluja, mutta sieltä syntyy hienoja uusia innovaatioita. Olemme onnistuneet tuomaan uusia teknologioita ensiimäisinä koko maailmassa. Omistajasitoutumista vaaditaan, että hyväksytään myös kustannukset ja kulut ja välillä pään hakkaaminen seinään.“ -Teresa Kemppi-Vasama, Kemppi Group
Määritä exit-kriteerit ja uskalla sanoa ei.
Erikoistuminen oikeisiin asioihin voi synnyttää eksponentiaalista kasvua. Luovu niistä kasvuhankkeista, jotka laajentavat fokusta liikaa.
Allokoi kasvuaihioiden kehittämiselle riittävästi työtunteja ja resursseja.
Jos ajattelet, että kasvuaihioiden ja uusien ideoiden tutkimiseen riittää se, että niitä tutkitaan “kun on aikaa muun ohella”, mitään ei tule koskaan tapahtumaan. Varmista, että kehitystyölle on allokoitu riittävästi nimettyjä resursseja ja ota huomioon työntekijöiden nykyinen kuormitus. Valmiiksi 100% roolin ohella on vaikea innostua uudesta kasvuhankkeesta.
Mittaa tulevaisuuteen.
Uudistaminen on musta laatikko, johon eivät päde samat mittarit kuin olemassa olevaan liiketoimintaan. Korkeat tavoitteet haastavat löytämään ratkaisuja, joita ei vielä ole. Tuo uudistuminen strategiaan ja seuraaminen johdon agendalle. Mittareita ja tavoitteita voi muuttaa, kun ymmärrys kasvaa.
“Meillä on ympäristöön, kannatttavuuteen ja kasvuun liittyviä tavoitteita.Vaatii paljon työtä miettiä, millä kuvitellaan tapahtuvan asia, joka halutaan saada aikaiseksi ja mitkä asiat kertovat onnistumisesta. Jotta päästään niihin tavoitteisiin, joita ei vielä tiedetä, muutimme johtamisjärjestelmää - meillä on “running the business” ja “transforming the business”. Molemmille rakennettiin kaistaa, aikaa ja selkeys, mitkä projektit ovat milläkin puolella johtoryhmässä. Se on parantanut huomiota asialle ja antanut mahdollisuuden mitata, miten hyvin päästään kohti haluttua muutosta.” - Jukka Lindström, Cargotec
Lue blogista lisää Jukan oppeja uudistamisesta.
Miten löytää kasvuaihioita ja innovaatioita?
Uudet innovaatiot syntyvät usein lähelle ydinbisnestä.
Ydinosaaminen rakentuu ydinbisneksen ympärille. Ydinosaamisen ympärille on helpompi kehittää uutta. Uudet toimialat ja sovellukset voivat löytyä yllättävän läheltä. Mitä on teidän dna:ssa? Pohdi jokaisen tuotekehityshankkeen kohdalla, minkä ydinosaamisen päälle tämä rakentuu.
“Tärkeä opin paikka on ollut, että uusilla liiketoiminnoilla on riittävästi yhteistä muun liiketoiminnan tai asiakaskunnan kanssa. Tällöin liiketoiminnan kasvu tai kannattavaksi saaminen on nopeampi tie.” Jussi Ohlsson, Stera Technologies
Lue tästä lisää Steran kasvuhanketyöstä.
Kuuntele vaativimpia asiakkaita.
Vaativimmat asiakkaat tuntevat sekä teidät, että kilpailijat. He toimivat usein edelläkävijöinä ja auttavat ymmärtämään mitä ominaisuuksia markkinoilla tarvitaan. He kirittävät myös laadussa ja asiakaspalvelussa. Kuuntelemalla ja kysymällä löydät usein kasvuaihioita.
“Olemme tehneet alusta saakka asiakkaiden kanssa. Liikkeelle lähdettäessä uusi asiakas halusi käyttää tuotettamme kylmäsovellukseen. Emme tienneet mitään sovelluksista, eikä meidän tuotetta ollut kehitetty siihen. Lähdimme miettimään, mitä tällainen meiltä vaatii. He olivat sitkeitä ja opettivat meitä luomaan ihan tyhjästä. He ovat edelleen yksi meidän tärkeimpiä asiakkaita. Nyt meidän liikevaihdosta puolet tulee siltä segmentiltä” -Mauri Kontu, Vahterus
Innovaatiokehitys yhteistyössä asiakkaiden ja oppilaitosten kanssa on Vahteruksen dna:ssa. Lue lisää tästä.
Kuinka innovaatiot kaupallistetaan asiakaslähtöisesti?
Laadi kasvuhankkeelle bisnes case.
Uskottavan bisnescasen laatiminen on kasvuhankkeen perusta. Tällä varmistat, että kasvuhankkeen toteuttaminen luo asiakasarvon lisäksi arvoa yritykselle ja että sen kaupallistamista on pohdittu tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.
Kehitä yhdessä asiakkaan kanssa.
Ota asiakas mukaan jo varhaisessa vaiheessa. Oikean asiakastarpeen ymmärrys ja sen linkitys heidän strategiaan on oleellista onnistumisen kannalta. Mitä arvoa olet asiakkaalle tuomassa?
Marko Koistila, VTT summaa yhteen Kasvupäivän pienryhmäkeskustelusta tärkeimmät oivallukset asiakaslähtöisestä kaupallistamisesta:
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Uutiskirje
Jos olet valmis skaalaamaan liiketoimintaasi yli rajojen, Kasvuryhmä tarjoaa oivalluksia, yhteisöä ja tukea, joita tarvitset menestyäksesi.