Kasvuryhmä

Elina Jaakkola

Uskalla uudistua! Asteittaiset parannukset eivät enää riitä yrityksen kilpailukyvyn säilyttämiseen

Elina Jaakkola

Uskalla uudistua! Asteittaiset parannukset eivät enää riitä yrityksen kilpailukyvyn säilyttämiseen

Teknologian kiihtyvän kehityksen myötä toimialat ovat muuttuneet nopeasti ja yritysten keskimääräinen elinikä on lyhentynyt (S&P 500 Index). Yritykset, jotka haluavat menestyä, eivät voi enää nojata asteittaiseen parantamiseen, koska se ei yksinkertaisesti riitä kilpailussa pysymiseen. Mistä löytää avaimet kestävään kasvuun?

Talouden historiassa olemme nähneet kolme teollisen vallankumouksen aikakautta. Nyt käsillämme on uusi murroskausi, joka on luonteeltaan erilainen aikaisempiin verrattuna. Neljännen teollisen vallankumouksen puhutaan olevan eksponentiaalinen: muutosvauhtia lisää teknologian nopea kehitys, tiedon saatavuus ja se, että miljardeilla ihmisillä on mahdollisuus olla yhteydessä toisiinsa reaaliajassa. Edellisten vallankumousten kohdalla kehitys oli lineaarista, mutta nyt käynnissä olevassa muutoksessa teknologia vaikuttaa kaikkeen mitä teemme ja miten toimimme.

Hyvä esimerkki rakennemuutoksen nopeudesta on vähittäiskaupan ala. Tuoreimmissa uutisissa Kaupan liitto arvioi (YLE uutiset 5.8.2019 ja Kauppalehti 6.8.2019), että ulkomaisen verkkokaupan kasvaessa ja kaupungistumisen edetessä suomalaisista kaupoista viidennes, jopa 40%, häviää vuoteen 2030 mennessä. Vastaavia ennusteita on kaikille toimialoille, myös teollisuudelle. Muutos tapahtuu aina ensin hitaasti ja lopulta nopeammin kuin olisimme koskaan voineet kuvitella.

On selvää, että jatkossa yrityksen tuottama arvo muodostuu yhä enemmän teknologian ja palveluiden avulla perinteisten tuotteiden lisäksi tai sijaan. Älykkyyden ja palveluiden tuominen yrityksen liiketoimintamalliin vaatii ennakkoluulotonta visiointia. Parhaiten menestyvät yritykset, jotka uskaltavat visioida rohkeasti, tunnistavat jatkuvasti meneillään olevan muutoksen luomia kasvun mahdollisuuksia sekä tutkivat teknologioiden hyödyntämistä asiakaskeskeisesti ja kaupallisesta näkökulmasta.

Kiertotalouden malleilla syvempiä asiakassuhteita

Uudelle ajattelumallille on tilausta – on jo laajasti tunnistettu, että perinteiset liiketoimintamallit sisältävät merkittäviä arvontuotannon aukkoja asiakaskeskeisyyteen ja resurssien uusiokäyttöön liittyen. Kiertotalouden liiketoimintamallien avulla yritys voi täyttää näitä aukkoja ja kasvaa. Esimerkiksi yksittäisten tuotteiden sijaan asiakkaille voidaan tarjota samaa lopputulosta palveluna: pitkäaikaisena asiakassuhteena, jonka aikaista dataa hyödynnetään lisäarvoksi asiakkaalle. 

Accenturen globaalin tutkimuksen mukaan kolmasosa yritysjohtajista on tähän mennessä tutkinut kiertotalouden liiketoimintamallien hyödyntämistä (Accenture, 2018). Iso joukko kaikenkokoisia yrityksiä on jo voimakkaasti lähtenyt hyödyntämään sekä uusia teknologioita että uusia kiertotalouden liiketoimintamalleja. Kautta taloushistorian tämä väkevä kombinaatio – uudet teknologiat yhdistettynä uuteen liiketoimintamalliin – on disruptoinut markkinoita. Oletettavasti jo vuoteen 2025 mennessä merkittävä osa yrityksistä on seurannut edelläkävijöiden esimerkkiä ja muokannut toimintaansa kiertotalouden muotoon. 

Vertaistoiminnalla vauhtia uusiutumiseen

Nykyisten perinteisten (lineaaristen) liiketoimintamallien kehittäminen kohti kiertävää toimintamallia vaatii uuden omaksumista ja rohkeutta yritysten omistajilta ja johdolta. Koska muutos vaatii paljon, on tämän hetkinen kiertotalous-hypetys paikallaan. Tietoisuuden lisääminen ja rohkeuden kasvattaminen edistää suomalaisyritysten uusiutumiskykyä ja edelläkävijyyttä.

Syyskuussa Helsingin Messukeskuksessa pidettävässä Future Back -tapahtumassa pureudutaan kiertotalouden luomiin kasvumahdollisuuksiin konkreettisten casejen kautta. Markkinoiden edelläkävijät konkretisoivat muutos- ja kasvumatkaansa rohkeasta visiosta aina käytännön toimenpiteisiin. Lähes 400 kasvukapteenia on jo ilmoittautunut mukaan työstämään oman yrityksensä kasvua uudesta vinkkelistä. Vertaiskokemusten vaihto viritetään tappiin, varmista mukanaolosi nopeasti!

Tervetuloa mukaan Future Back -tapahtumaan!

Kasvuryhmän järjestämässä Future Back -tapahtumassa, 19.9.2019, jaetaan kokemuksia huomisen liiketoiminnasta ja kiertotalouden kasvumahdollisuuksista – johtajalta johtajalle, yrittäjältä yrittäjälle. Tapahtumassa on mukana yli 30 konkreettista yritysesimerkkiä. Keynote- ja case-puheenvuorot pitävät Risto Siilasmaa (Nokia), Aaro Cantell (Normet), Jukka Laakkonen (Hydroline) ja Peter Fredman (Fredman Group). Tapahtumaan ovat tervetulleita suomalaisten keskisuurten yritysten kasvukapteenit, jotka ovat valmiita kyseenalaistamaan oman liiketoimintansa lainalaisuuksia. Tapahtuma on maksuton, mutta paikkoja on rajoitetusti, joten ilmoittaudu heti mukaan: https://kasvuryhma.fi/future-back/

Tapahtumassa hyödynnetään strategiatyössä käytettävää Future Back -ajattelumallia. Tutustu tarkemmin blogissamme: https://kasvuryhma.fi/mika-ihmeen-future-back/

Lue lisää aiheesta