#Scaleup
26 loka 2017 Marko Oksanen

Mikä tie vie scaleupiin?

Startupit ovat tehneet jotain valtavan hyvää suomalaiselle keskustelulle: ne ovat tuoneet myönteisen sävyn sanaan yrittäjyys. Yrittäjyys kiinnostaa yhä useampia osaajia, jotka haluavat haastaa itseään, olla rohkeita ja rikkoa rajoja.

Yrittäjyyttä ja yrittäjämäistä tekemistä tarvitaan kuitenkin myös startupien ulkopuolella, mikäli Suomi halutaan aidosti kiihdyttää talouskasvuun.

Ensimmäinen kokemus yrittäjyydestä syntyy Suomessa yhä useammin nimenomaan startup-ekosysteemissä. Jotkut viihtyvät startup-maailmassa pidempään, jotkut lyhyempään, mutta yhtä lailla ihmiset vaihtuvat nopealla kierrolla aina uusien kasvojen tullessa mukaan. Iso osa tekijöistä siirtyy startup-vuosien jälkeen palkkatöihin ja ottaa mielellään vastaan homman, joka tarjoaa heille hieman toisenlaisia mahdollisuuksia: selkeän urapolun, enemmän resursseja ja isomman vaikutuksen.

Vaikka työ vaihtuu, asenne yleensä pysyy: moni yrittäjyyden makuun päässyt haluaa edelleen tehdä töitä yrittäjyyshenkisesti: intohimoisesti, inspiroituneena ja riskejä kaihtamatta. Tämän tilanteen edessä yhä useampi löytää henkisen kodin scaleupeista, eli nopeasti kasvavista keskisuurista yrityksistä.

Scaleup-firman keskeinen ominaisuus on se, että bisnes kasvaa, vauhti kiihtyy ja organisaatio muuttuu samalla, kun uusia tuotteita sekä toimintatapoja innovoidaan jatkuvasti.

Scaleup-firman keskeinen ominaisuus on se, että bisnes kasvaa, vauhti kiihtyy ja organisaatio muuttuu samalla, kun uusia tuotteita sekä toimintatapoja innovoidaan jatkuvasti. Tämän kokonaisuuden hanskaamiseen tarvitaan yrittäjyyshenkisyyttä – sitä tiettyä “tämähän laitetaan tapahtumaan, ja vielä vähän enemmänkin” -asennetta.

Jotkut scaleupit, jotka ovat aikoinaan olleet itsekin startupeja – kuten Smartly, Relex ja Reaktor – ovat onnistuneet rakentamaan itselleen brändin, joka houkuttelee startup-maailmassa marinoituneita, yrittäjyyden palolla töitään tekeviä tyyppejä. Julkisuudesta tuttuun kasvutarinaan on mahtavaa hypätä mukaan, ja arvostus näitä firmoja kohtaan työnantajina on korkealla.

Sen sijaan harva yrittäjyyden asenteen omaava talentti suuntaa niihin satoihin muihin suomalaisiin scaleup-firmoihin, jotka ovat aiemmin olleet pitkän linjan pk-firmoja ja nyt hurjalla kasvukäyrällä, monesti esim. uuden, yrittäjyyshenkisen omistajan myötä. Näissä organisaatioissa löytyy mahdollisuuksia ottaa isoakin roolia ja räätälöidä omaa työnkuvaa omiin intohimoihin sopivaksi. Liian monet upeat roolit odottavat kuitenkin ottajaansa. Pahimmillaan kasvun kehitys hidastuu, kun oikeanlaisia tekijöitä ei saada mukaan viemään liiketoimintaa seuraavalle tasolle.

Kasvuryhmän jäsenet puhuvat usein siitä, että yrittäjyyshenkisten lahjakkuuksien palkkaaminen on heille selkeä kasvun pullonkaula kansainvälistymisen ja uudistumisen hetkinä. Pääomasijoittajat ovat huomanneet saman, ja muun muassa Juuri Partnersin toimitusjohtaja Samuli Sipilä korosti alkusyksyllä Talouselämän blogissa: “Nuoret tulee saada mukaan uudistamaan olemassa olevien yritysten liiketoimintamalleja”.

Kenties kasvumahdollisuuksia tuntemattomammissa scaleupeissa ei vain yksinkertaisesti ole esillä tarpeeksi. Kenties scaleupit eivät ole brändänneet itseään riittävän houkutteleviksi yrittäjyyshenkisille osaajille. Kenties sitä ja tätä. Joka tapauksessa kysyntä ja tarjonta tekijöiden ja työpaikkojen välillä eivät tällä hetkellä kohtaa.

Kasvuryhmänä haluamme tehdä oman osamme, ja puhua näistä upeista “scaleup intrapreneur” -positioista: kasvun avaintehtävistä, joihin haetaan osaavia tekijöitä, jotka eivät etsi valmiiksi hiottua tarinaa, vaan kiinnostavia haasteita, ison vaikutuksen tekemistä ja suurta kunnianhimoa. Tänä vuonna järjestämässämme KASKI-tapahtumassa kannamme oman kortemme kekoon ja haastamme Kasvuryhmäläiset toimitusjohtajat pitchaamaan kasvutarinaansa sadalle kunnianhimoiselle, kasvun mahdollistajalle. Kysyntää yrittäjämäisille talenteille kyllä on, sillä kun yli 10 miljoonaa vaihtavan yrityksen liikevaihtoa lähdetään tuplaamaan, vaaditaan organisaatiolta rutkasti yrittäjämäistä tekemistä ja osaamista.

 

Mitä sinun mielestäsi pitäisi muuttua, jotta yhä useampi yritteliäs kasvun tekijä valitsisi roolin scaleup-yritysten kasvattamisessa maailmanluokan menestystarinoiksi?

Lue lisää aiheesta