#Oivalluksia
18 heinä 2018 Anette Tuomainen

Hyppää digikelkkaan, se muuttaa kaiken – tässä ohjeet

Tekoäly puhututtaa ja digitalisaatio poikii uusia mahdollisuuksia – luoden samalla vähintään yhtä paljon haasteita yrityksille. Tässä kohti tulee katsoa omaa liiketoimintaa uudelleen ja miettiä, lähteäkö täysillä mukaan tähän virtaavaan megatrendiin, vaikkei tulevaisuus ole ikinä täysin selkeä. Mitä tehdä kun koko ala muuttuu, ja tulee keksiä täysin uusia tapoja toimia?

Risto Siilasmaa puhui viime vuoden KASKESSA tekoälystä ja miten sen tuomaan muutokseen tulee suhtautua. Tekoälyn tiedetään olevan ratkaiseva asia tulevaisuuden liiketoiminnalle, mutta ei oikeastaan tiedetä täysin, mitä se tulee tarkoittamaan. Se voi tuntua niin monimutkaiselta alueelta, tai itsensä voi kokea niin “suureksi johtajaksi”, ettei tämä kuulu omalle tontille. Kuitenkin jonkin asian ollessa näin tärkeä, suuret johtajat ovat juuri niitä keiden tulee se ymmärtää. Ja samalla kannustaa muita ymmärtämään enemmän, kuin heidän rooliinsa sanoo.

Älä jää aallokkoon

Kun lähdetään perusteellisesti muuttamaan liiketoimintamallia, liittyy siihen aina suuria riskejä. Mikäli kuitenkin pystyy minimoimaan yrityksen sisäiset henkilöstöön liittyvät riskit, eivät ulkoa tulevat aallokot keikautakkaan laivaa kumoon niin helposti!

Selitä kärsivällisesti uudelleen ja uudelleen, miksi muutosta tehdään. Mitä enemmän muutosta sanoitat, sitä enemmän joudut kyseenalaistuksen keskelle ja pitämään pääsi.

Niinkuin melkeinpä kaikessa muussakin, kommunikaatio on avain onneen. Nousee esiin kysymys, onko muutos viestitty oikein? Jokaisen päässä pyörivät samat kysymykset: Miksi tämä muutos on tarpeen, miten se vaikuttaa meihin, ja mitä se minulta vaatii ja mahdollistaa? Tarjoa vastaus näihin ja ota käteen 10 kohdan lista alta.

10 käskyä fundamentaalisen muutoksen läpivientiin

  1. Asiakkaat lähtevät mukaan, jos henkilöstö lähtee. Suuren muutoksen kohdalla asiakkaita ei tarvitse saada ensimmäisenä mukaan – tärkeämpää on, että oma henkilöstö saadaan ensin lähtemään mukaan. Jos ei saada, vaihda henkilöstö.
  2. Suuren muutoksen kohdalla tee Dreamteam-harjoitus. Kuvaa ensin tyhjältä pöydältä, minkälaisilla rooleilla rakentaisit oman dreamteamisi uuteen tilanteeseen ja vasta sen jälkeen kartoita tämä nykyiseen henkilöstöön. Kun teet tämän läpinäkyvästi, saat ihmiset innostumaan ja ymmärtämään, että juna liikkuu – ja he voivat päättää ovatko mukana vai eivät.
  3. Usein ulkoapäin tuleva haaste voi motivoida ja hitsata porukan hyvin yhteen. Sen sijaan, että muutostarpeen koetaan tulevan “johdon ideana”, ulkoapäin tuleva haaste voidaan ottaa paremmin vastaan, tiiminä.
  4. Anna ihmisten lähteä. Jos työntekijöitä ei saada sitoutumaan uusiin tavoitteisiin täysin, niin heidän pitää antaa lähteä. Kun toimintakulttuurin muutos tarvitaan, pyytämällä se ei tapahdu.
  5. Paina kypärä päähän ja tiukassa tilanteessa vielä kireämmälle. Vaikka helpointa olisi välillä perääntyä ja hiljentää kaasua suuren muutoksen edessä, paina vain kypärä tiukemmin päähän. Jos toimitusjohtaja epäröi, happi loppuu ja muutosta ei ole mahdollista vielä läpi.
  6. Digikelkkaan hyppääminen muuttaa kaiken – ja enemmän. Liiketoimintamallin tai asiakasprosessien digitalisoiminen muuttaa organisaatiossasi paljon enemmän, kuin osaat matkan alussa arvioida. Valmistaudu suureen muutokseen, organisaation uudelleen organisoitumiseen ja johda sitä pitkäjänteisesti.
  7. Digitalisaatiossa uuden oppimista vaikeampaa on vanhasta pois oppiminen. Uusien roolien kohdalla vaikeinta saattaa olla vanhasta pois oppiminen ja uuden näkökulman omaksuminen tuttuihin asioihin. Tue yksilöitä roolien muutoksissa ja panosta lähijohtamiseen.
  8. Kipupisteet ja ristiriidat kertovat, että muutosta tapahtuu. Suuren muutoksen keskellä panosta systemaattisesti lähijohtamiseen ja pidä jengi lähellä. Selitä kärsivällisesti uudelleen ja uudelleen, miksi muutosta tehdään. Mitä enemmän muutosta sanoitat, sitä enemmän joudut kyseenalaistuksen keskelle ja pitämään pääsi.
  9. Anna ihmisille aikaa. Toinen sopeutuu muutokseen viikossa, toinen tarvitsee puoli vuotta. Työnantajan tehtävä on pitää huolta ihmisistä, luoda heille puitteet kukoistaa ja valaa organisaatioon luottamusta. Tapaa ihmisiä vapaan agendan kanssa ja anna heidän kertoa sinulle huolen aiheensa.
  10. Disruptoi itsesi, ennen kuin toimialan muutos pyyhkäisee ylitsesi. Digitalisaatio tulee vaikuttamaan kaikkiin eri toimialoihin, toisiin aiemmin kuin toisiin. Jos päätät säilyä mukana kilpailussa, tee muutospäätökset rohkeasti.

Muutu siis, äläkä pelkää. Muutu niin kovaa, että se keikauttaa laivasi, mutta tempaise ihmiset mukaan pitämään tasapainoa aaltoja vastaan.

Mikään tulevaisuuteen sijoittuva ei ole selkeää, mutta pyri ymmärtämään liiketoimintaa rajusti muokkaavia megatrendejä heti. Meillä on Suomessa valtava potentiaali lähteä mukaan digiajan pyörteisiin ja voimme tehdä sen yhdessä, yritykset yhdessä, ihmiset yhdessä.

_________________________________________________________________________

Kasvuryhmä on scaleup-yritysten liike, jossa jäsenet auttavat toisiaan kasvamaan maailmaa muuttaviksi menestystarinoiksi. Oletko 10-­1000M€ vaihtavan suomalaisyrityksen pääomistaja, hallituksen puheenjohtaja tai toimitusjohtaja? Oletko valmis sitoutumaan yrityksesi voimakkaaseen uudistamiseen, kasvun tavoitteluun sekä rohkeaan kokeiluun? Hae mukaan!

Lue lisää aiheesta

Haluatko vaihtaa ajatuksia?

Jätä tähän yhteydenottopyyntö, ja me palaamme asiaan!