"Jos et itse usko itseesi, kuka uskoo?"
Huippujohtaja ei pelkää, vaan lupaa törkeesti

Huippujohtaja ei pelkää, vaan lupaa törkeesti

  11 heinäkuuta 2017   |   Anni Iso-Mustajärvi


“Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla”
“Vaatimattomuus kaunistaa” 
“Laiska töitään luettelee” 
“Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa” 
“Kel onni on, se onnen kätkeköön”

Suomalaiset sananlaskut ovat kyllä surkuhupaisaa luettavaa. Mitä ne kertovat meidän tekemisen mentaliteetista? Ainakin sen, että liikaa ei kannata tavoitella, ettei varmasti epäonnistu.

Tämä mentaliteetti on yksi keskeisimmistä syistä suomalaisen talouskasvun paradoksaalisuuteen: tutkimus toisensa jälkeen toteaa, että Suomella on ollut erinomaiset valmiudet synnyttää globaaleja menestystarinoita, mutta silti talouskehitys laahaa naapurimaita jäljessä. Onneksi nyt näkyy merkkejä siitä, että maailman muuttuminen on saanut myös meidät suomalaiset pohtimaan menestystä eri tavalla.

Miksi ei olisi ok puhua menestyksestä? Miksi et haluaisi ottaa riskejä? Jos et itse usko itseesi, kuka uskoo?

Siinä missä startupeilla on omat yhteisönsä, jossa vaalitaan yrittäjyyshenkisyyttä ja tekemisen meininkiä, Kasvuryhmä tuo yhteen Suomen scaleup -yrittäjät*. Scaleup-yrittäjä tietää, että omalta mukavuusalueelta löytyy vain rajallinen määrä uusia mahdollisuuksia ja mikäli haluaa oikeasti muuttaa maailmaa, ei voi jäädä pelaamaan varman päälle. Kovan työn lisäksi tarvitaan tutkimusten mukaan aina roihuavaa, globaalia kasvunälkää.

Kasvuryhmän yksi keskeinen tarkoitus on juhlia törkeen kunnianhimoisia liiketoimintatavoitteita. Siksi pyydämme jäsenyyden aluksi jokaiselta scaleupiltamme viiden vuoden aikajänteelle tippuvan Törkeen lupauksen. Törkee lupaus on juuri sellainen lupaus, mitä suomalainen keskisuuri yrittäjä harvoin edes ajattelee - ja vielä harvemmin myöntää kenellekään.

Kasvuryhmässä unohdetaan kaikki pyyt pivossa ja kannustetaan sanomaan ne kovimmatkin tavoitteet ääneen, vieläpä yhteen ja isoon ääneen, esimerkiksi näin:

Demokratisoimme toimialamme digitalisoinnin avulla, mahdollistamalla tuotteet kaikille ostajille ja budjeteille. Samalla lyömme on-line kilpailijamme niiden omilla vahvuuksilla, eli todennettavuudessa ja joustavuudessa. Vuonna 2020 kasvamme 15% pa digitaalisten ja reaalidatapohjaisen tuotteiden ollessa yli 50% liikevaihdostamme. Olemme tässä maailman johtava markkina!

Käytännössä Törkee lupaus on tavoite, jonka saavuttaminen vaatii liikevaihdon tuplaamista vuoteen 2020 mennessä. Lupauksen henkeen kuuluu, että vaikka tavoite tuntuu lähes mahdottomalta, fiksujen päätösten, rohkean uudistumisen ja intohimoisen tekemisen kautta se on sittenkin mahdollista. Liikevaihdon tuplaaminen tavoitteena on toki kova, mutta niin on porukkakin: jo nyt, kahden vuoden aikana (2014-2016), kasvuryhmäläiset ovat luoneet 1,6 mrd€ uutta liikevaihtoa ja tuplanneet keskimääräisen vuosittaisen kasvuvauhtinsa neljästä prosentista yhdeksään prosenttiin.

Törkeetä lupausta ei voi saavuttaa nykyistä bisnestä viilaamalla, vaan se edellyttää yritykseltä uudistumista. Tämän ajatuksen kanssa on pakko olla sujut ollakseen scaleup, koska maailman muuttuessa kiihtyvällä tahdilla uusiutuminen on edellytys yrityksen selviytymiselle ja pitkäaikaisen kilpailukyvyn luomiselle.

Esimerkiksi Internet of Things (IoT) avaa valtavasti mahdollisuuksia yrityksille, jotka haluavat mullistaa liiketoimintamallinsa ja löytää täysin uutta asiakasarvoa - eivät jäädä pyörimään omaan tupaan tehokkuuden ja liiketoiminnan viilaamisen kanssa. Kasvuryhmän scaleupit ovat tähän liittyen tekemässä useita pioneerihankkeita tahoillaan: esimerkiksi Hydroline on juuri maailmanlaajuisesti ensimmäisenä mullistanut hydrauliikan elinkaaren lisäämällä älyn sylintereihin ja RD Welho on auttanut asiakkaitaan luomaan pitkäjänteistä kilpailukykyä kehittämällä toiminnanohjausta.

Hydroline ja RD Welho uskovat, että IoT on yksi tapa saavuttaa heidän törkeet lupauksensa, ja he tekevät koko ajan hartiavoimin töitä niiden saavuttamiseksi. Juuri tällaista rohkeaa yrittäjyyttä Suomi tarvitsee keskisuurten yritysten johtoon. Kaiken takana on uskallus ajatella isosti.

Millainen johtaja sinä olet - uskaltaisitko sinä luvata julkisesti jotain sellaista, joka tuntuu lähes mahdottomalta?

*Scaleup yrittäjät ovat keskisuurten yritysten (liikevaihto 10M€-1000M€) luotseja, jotka tavoittelevat nopeaa kasvua sekä seuraavaa kansainvälistä kasvuloikkaansa rohkean, yrittäjyyshenkisen uusiutumisen kautta.